Voorbij Ponferrada - Reisverslag uit Cacabelos, Spanje van Marga Smulders - WaarBenJij.nu Voorbij Ponferrada - Reisverslag uit Cacabelos, Spanje van Marga Smulders - WaarBenJij.nu

Voorbij Ponferrada

Door: Marga

Blijf op de hoogte en volg Marga

15 Oktober 2016 | Spanje, Cacabelos

Vandaag een rustige tocht na alle inspanningen van gisteren. Toen hebben we erg glibberige afdalingen gehad (door een oude rivierbedding) waar het moelijk lopen was. En 's avonds waren we overdreven moe en koud door de heftige inspanning denk ik. Vandaag dus rustig. Langs de mooie stad Ponferrada waar een super mooi kasteel staat van de verdedigers van de Camino (de Tempeliers). Door de vallei waar de druiven inmiddels geplukt zijn kwamen we in een klein dorpje waar we langs de kerk in een hutje mogen kamperen. Het hokje is 2,5 bij 3 en er staan 2 bedden in gepropt. Maar er is een gezellige sfeer. Met allerlei nationaliteiten zijn we gaan eten en dan hebben we dus ook van alles geproefd. De inktvis (zie foto) is hier een streek specialiteit. Erg lekker, maar dan de droge aardappelen erbij is minder. We hebben het erg gezellig ook na het wandelen. Dan zijn alle pelgrims herkenbaar aan sokken in de teenslippers (zie foto) en dan uit eten. Iets wat eigenlijk niet kan. Morgen nog een rustigere dag en dan weer berg etappe begrijp ik. Grappig om terug te lezen hoe iedereen meeleeft. Maar als je ooit de kans krijgt dit te mogen gaan doen: ik kan het aanraden. Het is met tijden afzien maar ook super gezellig en boeiend.

De bedoeling is volgende week zondag Santiago binnen te komen . Eerst nog de bergen door en die zijn pittig. Maar 't gaat goed. Nu zaterdagavond vieren. Zitten nu nog op het terras op de markt. Vanmiddag was het nog 23 graden. Maar de herfst valt in hier. De druiven zijn bijna overal al geplukt. Af en toe hangt er nog een trosje voor mij aan. 's Nachts zit het tegen 't vriespunt en 's morgens als we rond 7.00 aanlopen gaan de handschoenen aan. Maar 't is een feest om hier te mogen zijn.

• 16 Oktober 2016 - 10:41

Truus Den Rooijen:

Jullie kunnen een boek gaan schrijven als jullie terug zijn.Prachtige reisverslagen. Nog veel plezier.

• 20 Oktober 2016 - 13:36

Karin:

Het blijft fantastisch om te lezen, zo geweldig hoe je alles omschrijft..
    Enne... Je zet me aan het denken.... Wat het lopen betreft...

• 20 Oktober 2016 - 19:20

Diny Prins:

Hoi Marga...

Ik heb een tijdje geleden van Kees over je reis gehoord naar Santiago de Compostella en je site doorgekregen .Heeft even geduurd... maar ik volg je "op de voet" en lees vol bewondering je verhalen. Ik wens jullie nog heel wandelplezier en blijf je volgen!!!
    Heel veel Waspikse groetjes Diny Prins